S-baan spoor van Kopenhagen krijgt in de toekomst autonome treinen

S-baan spoor van Kopenhagen krijgt in de toekomst autonome treinen. (Foto: Siemens Mobility)
S-baan spoor van Kopenhagen krijgt in de toekomst autonome treinen. (Foto: Siemens Mobility)

Trein- en spoorinfrastructuurbouwer Siemens Mobility gaat het volledige 170 kilometer lange S-baan-netwerk van de Deense spoorwegen (DSB) in Kopenhagen ombouwen om autonome treinen te laten rijden. Met deze operatie moeten er in de toekomst meer treinen rond de Deense hoofdstad rijden en zullen deze stipter gaan rijden.

Het contract heeft een waarde van ongeveer 270 miljoen euro en komt voort op het oorspronkelijke contract uit 2011 om het Kopenhagen S-treinnetwerk uit te rusten met het CBTC-beveiligingssysteem van Siemens. De treinen zullen uiteindelijk op GoA-level 4 gaan rijden, waarbij er geen machinist meer aanwezig zal zijn in de trein. Om de aansturing van de treinen mogelijk te maken zal  er op twee locaties een communicatiesysteem worden gebouwd.

Uitrol in fasen

De uitrol van het laten rijden van de volautomatische treinen wordt in vijf fasen uitgevoerd, zodat er geen buitendienststelling van het S-baan plaats zal vinden.

De uitrol in de eerset fase zal de F-lijn tussen de stations København Syd en Hellerup bestrijken, waarbij de proefrit gepland staat voor medio 2030 en zal leiden tot de start van passagiersvervoer tegen eind 2030. Gedurende deze gefaseerde aanpak zal een mix van bestaande GoA2-treinen (die volautomatisch optrekken en remmen, maar waarbij een machinist aanwezig is) en de nieuwe onbemande GoA4-treinen tot 2038 zullen rijden.

S-baan Kopenhagen

Het hoofdnetwerk van de S-baan in de Deense hoofstad heeft een capaciteit van maximaal 84 treinen per uur en vervoert jaarlijks meer dan 100 miljoen passagiers over in totaal 88 stations op zeven lijnen. Het spoor speelt een belangrijke rol in het openbaar-vervoer netwerk van de stad en bedient ongeveer 350.000 dagelijkse reizigers die heen en weer reizen, en wat stijgende is.

Voor zover bekend zijn er nog geen sporen van deze lengte die voorzien zijn van de ATO-techniek om op level 4 zelfrijdende treinen te laten rijden.