ProRail sloot tot vorig jaar 150 onveilige NABO-overwegen

Er is een progressie te zien in het verdwijnen of aanpassen van de onveilige NABO-overwegen. Tot afgelopen jaar heeft ProRail op 150 locaties dergelijke overwegen gesloten, verwijderd of beveiligd. Dat blijkt uit cijfers die NOS heeft opgevraagd bij ProRail.

De spoorwegbeheerder spant zich al vanaf 2018 in om van onveilige overwegen af te komen nadat er een reeks dodelijke ongelukken heeft plaatsgevonden. Toen werd er een programma gestart om 180 gevaarlijke overwegen aan te pakken. Inmiddels zouden er nog 28 overwegen op het hoofdspoor zijn die onveilig zouden zijn. Deze bevinden zich verspreid in het gehele land en naar verwachting zal de laatste in 2027 worden gesloten. Dit jaar staan er bij de spoorwegbeheerder 13 NABO-overwegen op de planning.

De sluiting blijkt zijn vruchten af lijkt te werpen. Volgens ProRail-woordvoerder Mirjam de Witte is het aantal aanrijdingen op NABO-overwegen gehalveerd en is het aantal doden in vergelijking met 2014 gehalveerd.

Het artikel gaat verder na de afbeelding.

Een overzicht van de huidige NABO-spoorwegovergangen die nog actief zijn. (Rechten: ProRail)
Een overzicht van de huidige NABO-spoorwegovergangen die nog actief zijn. (Rechten: ProRail)

Maatwerk

Volgens de Witte heeft de aanpak van elke NABO-overweg maatwerk nodig. Verschillende factoren kunnen een rol spelen bij de werkzaamheden, zoals de aanwezigheid van zeldzame dieren zoals de hazelworm die op de locatie leeft en waar niet gebouwd mag worden. Soms is het ook moeilijk om het treinverkeer stil te leggen op de overgangsplaats. Onderhandelingen met landeigenaren kunnen ook vertraging veroorzaken. "We luisteren altijd naar iedereen", vertelt De Witte. "Mensen die eromheen wonen, de lokale wandelclub die de vaste wandelroute ziet verdwijnen. We proberen het echt op maat te doen."

Tijdens een algehele buitendienststelling van het spoortraject tussen Zutphen en Hengelo eerder dit jaar zijn er door ProRail al in één klap dertien NABO's gesloten. De gemeente Hof van Twente was bovendien de enigste gemeente in Nederland met de meeste NABO overwegen.

Budget vanuit minsterie

Voor de aanpak heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat budget vrijgemaakt voor het sluiten of aanpassen van de gevaarlijke overgangen, en volgens ProRail is het haalbaar binnen dat budget. Het doel is om tegen 2027 alle gevaarlijke, onbeveiligde overgangen te verwijderen.